بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست | سروده شاعر افغانستانی در سوگ سید ابراهیم رئیسی حامد کرزی: امیدوارم ایران با صبر از این مرحله دشوار عبور نماید وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر
سرخط خبرها

خلیل‌زاد: حکومت و مردم افغانستان می‌توانستند مانند اوکراین مقاومت کنند!

  • کد خبر: ۱۰۰۷۳۹
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
خلیل‌زاد: حکومت و مردم افغانستان می‌توانستند مانند اوکراین مقاومت کنند!
نماینده‌ ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان گفت که حکومت، مردم و نظامیان پیشین افغانستان می‌توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که حکومت، مردم و نظامیان پیشین افغانستان می‌توانستند مانند اوکراین در برابر طالبان مقاومت کنند.

خلیل‌زاد این اظهارات را در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی مطرح کرده است. وی در این گفت‌وگو که شب گذشته (دوشنبه، ۹ حوت-اسفند) همزمان با دو سالگی توافق‌نامه‌ی دوحه منتشر شد، گفته است که جنگ امریکا در افغانستان «خوب» پیش‌ نمی‌رفت و واشنگتن تصمیم به خروج از این کشور گرفت.

خلیل‌زاد که خودش توافق‌نامه‌ی دوحه را امضا کرده، همچنین گفته است که آمریکا می‌خواست براساس یک توافق از افغانستان خارج شود. او اضافه کرده است که امریکا موفق به دست‌یابی به چنین توافق شد؛ اما حکومت پیشین افغانستان و طالبان نتوانستند به یک تفاهم سیاسی دست یابند.

خلیل‌زاد افزوده است که حکومت اشرف‌ غنی براساس یک محاسبه‌ اشتباه، مذاکرات را جدی نمی‌گرفت و وقت‌کُشی می‌کرد. به‌گفته‌ وی، حکومت پیشین افغانستان منتظر تغییر حکومت در امریکا بود تا بلکه سیاست واشنگتن در قبال خروج تغییر کند.

نماینده‌ پیشین آمریکا با اشاره به مقاومت اوکراین در برابر «تهاجم روسیه»، گفته است: «حکومت افغانستان می‌توانست از اسلحه و سربازانی که داشت استفاده‌ی بهتر کند. »

خلیل‌زاد اذعان کرده است که آمریکا نیز در قبال وضعیت افغانستان مرتکب اشتباه شده است. او گفته است: «حکومت امریکا می‌توانست خروج نیروهای خود را مشروط به وضعیت کند؛ اما آن قدر دل‌سرد شد که بدون شرایط توافق سیاسی دوحه، خارج شد.»

خلیل‌زاد در بخشی از این گفت‌وگو درباره‌ی ادعای انجام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ افغانستان گفته است که آمریکا در این انتخابات تقلب نکرد، بلکه خود «افغان‌ها تقلب کردند».

او در پاسخ به سئوال خبرنگار بی‌بی‌سی مبنی بر این که چرا به‌رغم انجام تقلب در انتخابات، در مراسم تحلیف اشرف‌ غنی شرکت کرد، گفته است که اگر این کار را نمی‌کرد ارتش افغانستان تجزیه و در کنار جنگ طالبان، جنگ دیگر آغاز می‌شد.

خلیل‌زاد در پاسخ به این پرسش که آیا او به‌خاطر «مصالح» به دموکراسی پشت و خیانت کرده؟، گفته است که «خیانت را کسانی کردند که به جای این‌که موافقت‌ کنند بین‌ خود به دموکراسی و براساس شرایط و قوانین دموکراسی رفتار کنند، به آن خیانت کردند. رأی دزدی کردند، در شمارش آرا مداخله کردند».

وی در ادامه گفت که در روزهای آخر حکومت افغانستان قرار بود هیأتی از کابل برای گفت‌وگو درباره‌ی تشکیل یک حکومت عبوری به قطر سفر کند؛ اما چنین نشد.

خلیل‌زاد در پاسخ به سئوالی درباره‌ی وضعیت کنونی افغانستان افزوده است که وضعیت این کشور پیش از سقوط دولت هم «خوب» نبود و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کشته می‌شدند.

وی اضافه کرده است که آمریکا و جامعه جهانی اکنون مسئولیت دارند که به مردم افغانستان کمک کنند. به‌گفته‌ی او، طالبان هم از تاریخ چهل سال جنگ افغانستان درس بگیرند و اشتباهات خود را تکرار نکنند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->